BlogOntdek de verhalen
  Ga terug

Kies voor de trein! Ideale treinroutes in Zuidoost-Azië

Zuidoost-Azië - treinroutes - duurzaam reizen - Vietnam - Thailand - Myanmar - Indonesië - Sri Lanka

Duizenden kilometers spoor verbinden de mooiste bestemmingen met elkaar in Zuidoost Azië. Waarom zou je vliegen als je treinend het land door kan kruisen? Al trein reizende ontmoet je lokale bewoners, zie je de omgeving én bespaar je veel CO2 uitstoot. Uitstekende redenen om te treinen. We zetten de mooiste routes in Vietnam, Thailand, Myanmar en Indonesië per trein voor je op een rij.

Indonesië | 30-09-2019
Denise Roze & Paulien van der Geest

Vietnam: de ‘Reunification line’

In Vietnam kun je de hele route van Hanoi in Noord-Vietnam naar Ho Chi Minh City (in de volksmond nog steeds ‘Saigon’) in Zuid-Vietnam per trein afleggen. Dit treintraject is eind 19e en begin 20e eeuw aangelegd door de Fransen en was klaar in 1936. Tot de opsplitsing in Noord- en Zuid- Vietnam in 1954 reden de treinen dan ook het hele traject. Tussen ‘54 en ‘76 reden de treinen slechts tot de grens in het midden van Vietnam

Denise woonde 4 jaar lang met haar gezin in Vietnam. Ze kent het land dus ècht van binnen

Afbeelding
Vietnam route 1: Van Hanoi naar Sapa

Vietnam route 1: Van Hanoi naar Sapa

Uiteraard reis je vanuit Hanoi naar Sapa per trein. De Oriënt Express en King Express behoren tot de mooiste treinen van het land; ingericht met sfeerverlichting, airco en netjes opgemaakte bedden. Elke avond vertrekken er 3 treinen en die arriveren tussen 5 en 6 uur de volgende ochtend in Lao Cai.

Vietnam route 2: Van Hanoi naar Hué

Vietnam route 2: Van Hanoi naar Hué

Een andere ideale route om per nachttrein af te leggen is van Hanoi naar Hué. Boek de SE1 (de beste trein van de Vietnamese spoorwegen) die ‘s avonds laat vertrekt en ‘s ochtends aankomt zodat je nog voor het middaguur in Hué aan de lunch zit. Wil je de grotten van Phong Nha bezoeken? Stap dan in Dong Hoi uit (3 uur ten noorden van Hué). Een fascinerende nieuwe bestemming in Vietnam waar je in een zogenaamde ‘farmstay’ verblijft; op het platteland dus.

Thailand - nachttrein van Chiang Mai via Bangkok naar Surat Thani

Wil je zo min mogelijk vliegen? Kies voor een nachttrein en overbrug al slapend een grote afstand. De Thaise treinen hebben grote slaapcoupés; bedden zijn aan weerszijden van het gangpad en voor enige privacy heb je een gordijn voor je bed. De 1e klasse coupés zijn echt een aanrader als je rustig wilt slapen, in een coupé bevinden zich twee bedden en de kamer is afsluitbaar.

Afbeelding
Thailand route 1: Chiang Mai - Bangkok

Thailand route 1: Chiang Mai - Bangkok

Vanuit hoofdstad Bangkok kun je per trein in minder dan 12 uur naar Chiang Mai in het noorden of visa versa., Wil je liever overdag met de trein reizen? Dan is het traject naar Sukhothai, tussen Bangkok en Chiang Mai, een leuke route. Deze tempelstad is prachtig tussen het groen gelegen en bezoek je het beste op de fiets.

Thailand route 2: Bangkok - Surat Thani

Thailand route 2: Bangkok - Surat Thani

Vanaf Bangkok reis je ook in minder dan 12 uur per nachttrein door naar Surat Thani in het zuiden. Surat Thani is het startpunt voor Khao Sok national park en de eilanden Koh Samui, Koh Tao en Koh Phangan.

Indonesië - Met de trein door Java

Helaas heeft Indonesië geen uitgebreid treinnetwerk, behalve op Java. Op het drukst bevolkte eiland van Indonesië is het dan ook gelijk een goede optie. Je hebt ruime comfortabele stoelen die achterover kunnen om relaxed te zitten. Je kunt prima een boekje lezen of lekker uit het raam staren.

Karin is verslaafd aan Indonesië en reist regelmatig door dit enorme land.

Afbeelding
Indonesië route 1:  Bandung - Yogajakarta

Indonesië route 1: Bandung - Yogajakarta

Heb je interesse in de Nederlands-Indische geschiedenis, dan zijn de grote steden Jakarta, Bogor en Bandung in het westen van Java interessant. Vanaf Bandung pak je s ochtends om 8 uur de trein naar Yogyakarta, waar je tegen een uur of 4 ‘s middags aankomt. Yogyakarta is de culturele hoofdstad van het land, met het Sultanspaleis, Prambanan en Borobodur. Reis je met ons, dan staat een auto klaar om je direct door te brengen naar de Borobodur. De volgende ochtend beklim jij als eerste de weg naar Nirvana.

Indonesië route 2: Yogajakarta - Malang

Indonesië route 2: Yogajakarta - Malang

Sinds enkele jaren is er een nieuwe -voor reizigers handige- direct treintraject geopend: je stapt ‘s ochtends op de trein in Yogyakarta, en ook nu kom je tegen 4 uur aan in Malang. Ter vergelijking: zou je met de auto reizen, dan ben je 12 uur onderweg en dit zou je met bezienswaardigheden erbij over 2 dagen uitspreiden. In Malang zijn nog veel gebouwen intact gebleven uit de koloniale tijd, en van Java vinden we dit misschien wel de stad waar je het meeste de sfeer van vroeger kunt proeven.

Stel je reis samen
Beleef de aanraders van kenners
Ga van de gebaande paden
Maak écht contact met de locals
Laat je bestemming beter achter

Myanmar - antieke boemeltrein over één van ‘s werelds hoogste viaducten.

Eerlijk is eerlijk, in Myanmar pak je niet de trein omdat die zo lekker efficiënt is! Het zijn echte lokale antieke boemeltreinen, die je af en toe behoorlijk heen en weer schudden, met dikwijls flinke vertragingen. Lokale mensen zijn minstens een half uur van te voren op het station. Pas als de trein het vorige station verlaat, kun je je treinkaartje kopen! Op sommige stations wordt wel een kwartier gestopt. Dit zodat alle zakken met oogst naar binnen kunnen worden gestouwd. Ondertussen geven andere passagiers via de ramen hun bagage naar buiten.

Afbeelding
Myanmar route: Gokteik Viaduct van 100 meter hoog

Myanmar route: Gokteik Viaduct van 100 meter hoog

Treinliefhebbers pakken de trein tussen Hsipaw en Mandalay vanwege het één na hoogste viaduct ter wereld: het Gokteik viaduct. Dit viaduct overspant een ravijn, waar de trein heel langzaam overheen rijdt. Alle tijd dus om 100 meter de diepte in te staren!

Sri Lanka - treinen tussen theeplantages

Sri Lanka heeft een populair treinnetwerk. Dit betekent wel dat je in schoolvakanties niet altijd een kaartje kunt krijgen. Kaartjes kun je pas 4 weken van te voren kopen. Voor de eerste klasse kun je comfortabele gereserveerde zitplaatsen krijgen en ben je zeker van een plaatsje. Bij de derde klasse heb je geen stoelnummer en bestaat de kans dat je moet staan.

Ferry en Paulien gingen 1,5 maand naar Myanmar en 2 maanden naar Sri Lanka om leuke nieuwe plekjes en excursies uit te proberen.

Afbeelding
Sri Lanka route: Kandy - Nuwara Eliya - Ella

Sri Lanka route: Kandy - Nuwara Eliya - Ella

Het mooiste landschap om te treinen is tussen Kandy en Ella. Dit is echter een traject van 7 uur, en dat gaat wel vervelen. Aan te raden is dan ook om een traject van 2 á 3 uur te doen op een mooi traject en je dan op te laten pikken door een auto.

Waar ga jij naartoe op reis met de trein?

Ons team van reisfanaten zit over de hele wereld en weet de weg. Ook als er helemaal geen weg is. Wij gaan ver om jou dichtbij te brengen. Bij locals, cultuur, natuur, bij elkaar en bij jezelf. Welke bestemming wil jij beter leren kennen? Bekijk onze rondreizen Thailand, Sri Lanka, Vietnam, Myanmar en Indonesië. Zit daar niet tussen wat je zoekt? Stel dan je reis op maat samen met onze bouwstenen.



 

Blogs over Indonesië


Stel je reis samen
Beleef de aanraders van kenners
Ga van de gebaande paden
Maak écht contact met de locals
Laat je bestemming beter achter