BlogOntdek de verhalen
  Ga terug

Lancering nieuwe Don’t Look Away campagne

www.meldkindersekstoerisme.nl - #DontLookAway

Defence for Children - ECPAT start de nieuwe Don’t Look Away campagne tegen kindersekstoerisme. In de social media campagne komen melders van kindersekstoerisme aan het woord, om toeristen bewust te maken wat zij kunnen doen op reis.

Thailand  15-07-2019
Paulien van der Geest

BN-ers als ambassadeurs

Defence for Children – ECPAT begint zaterdag in samenwerking met onder andere het Ministerie van Justitie en Veiligheid, Terre des Hommes en een tiental touroperators de campagne ‘Don’t Look Away’, om vakantiegangers te wijzen op kindermisbruik in het buitenland. De organisatie vraagt mensen alert te zijn en vermoedens van seksueel misbruik te melden. Minister Grappenhaus van Justitie & Veiligheid stuurde op de dag van de lancering van de campagne een retweet van een filmpje waarin de politie wordt geïnterviewd. Verschillende bekende Nederlanders ondersteunen de social media campagne, zoals de 3J’s, Sebastiaan Labri, Moïse Trustfull, Giovanca en Wendy Dubbelt. 

Melden heeft zin

Met de Dont Look Away campagne worden vakantiegangers opgeroepen melding te maken wanneer zij verdachte situaties zien. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich afzondert met een lokaal kind of ongewoon intiem is bij een zwembad, op het strand of in een weeshuis. Of wanneer je een vreemd gevoel krijgt bij verhalen over vakanties van een buren of collega. Je kunt hiervoor terecht bij het Meldpunt Kindersekstoerisme. In 2018 ontving het Meldpunt 48 meldingen. Alle meldingen worden onderzocht door de politie. Melden heeft zeker zin. Vorig jaar werd een 70-jarige Nederlander opgepakt voor kindermisbruik in Nepal dankzij een melding op Meldkindersekstoerisme


Doel van de landelijke campagne

Celine Verheijen, Project coordinator bij Defence for Children - ECPAT NL: “”Dit jaar laten we melders aan het woord met uitleg over wat zij gezien hebben. Hiermee trachten we de drempel om te melden te verlagen, te laten zien dat melden zin heeft, bewustwording te creëren over de signalen van kindermisbruik/uitbuiting en dat mensen dit kunnen melden bij www.meldkindersekstoerisme.nl.”

Help jij mee? 

Allereerst is het goed om te beseffen dat je op reis de ogen en oren bent van de politie in het buitenland. Dus zie je verdacht gedrag, meld het dan. Wie weet redt jij een kind hiermee. Daarnaast kun jij helpen om de bewustwording onder reizigers te vergroten. Breng al jouw vrienden, familie en volgers op de hoogte. Het zou geweldig zijn als je in de campagneperiode het Don’t Look Away account op Facebook (/DontLookAwayNL), Twitter(@DontLookAwayNL) en Instagram (dontlookawaynl) wil volgen en berichten wil liken en delen. 
 

Campagnepartners

De campagne Don’t Look Away is een samenwerking tussen het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Koninklijke Marechaussee, de politie, de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, de ANVR, TUI Benelux, Defence for Children - ECPAT, Terre des Hommes, Plan Nederland en Free a Girl. Verschillende reisorganisaties -zo ook Footprint Travel- helpen mee om de bewustwording onder reisorganisaties te vergroten. 

Footprint Travel is Top member van Tourism Child Protection Code

Footprint Travel is in 2014 benoemd tot Top member van de Tourism Child Protection Code (The Code). Vanuit die functie attenderen we onze reizigers en volgers op signalen van kindersekstoerisme en wat je als reiziger kunt doen als je iets verdachts ziet. Alleen organisaties die zich aantoonbaar actief inzetten tegen kindersekstoerisme krijgen een Top member status bij The Code. Footprint Travel vindt de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting in toerisme erg belangrijk, want wij willen een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een land. Misstanden binnen toerisme proberen we te voorkomen en uit de wereld te helpen. 


Vraag nu vrijblijvend een reisvoorstel aan



 

Blogs over Thailand


Stel je reis samen
Beleef de aanraders van kenners
Ga van de gebaande paden
Maak écht contact met de locals
Laat je bestemming beter achter