Indonesië reizen - Geweldige ervaring op Sumatra en Bali

Bukit Lawang - Tangkahan - Tobameer - Samosir - Medan - Samosir Island - Legian

Renate Ten Berge - 12-08-2016
Cijfer voor deze reis: 10 van 10

Ga je Footprint Travel aanbevelen?: Absoluut, dat heb ik zelfs al gedaan!

Alles was super geregeld, vanaf het begin van de vakantie een super relaxed gevoel.
Ik vond Sumatra het hoogtepunt van deze reis. Je gaat jaren terug in de tijd, primitief maar een super ervaring. Nog nooit zoveel lieve mensen gezien als op Sumatra, wat een hartelijkheid. De rest van ons gezin vond Bali het hoogtepunt, maar dat is wel meer toeristisch.

Steeds stonden de gidsen op tijd klaar en werden we vooraf goed geïnformeerd. Wel ontvingen we bij aankomst heel veel informatie, dit had ik liever vooraf (thuis) gehad want tijdens de reis kwamen wij daar niet aan toe, we hebben alleen het reisschema gebruikt.

De lodges op Sumatra waren sober (vooral de badkamer) maar daar hadden we rekening mee gehouden. Wel was het daar 's avonds erg gezellig, zo werd er gitaar gespeeld en was er een super mooi nieuw bamboe restaurant in Bukit Lawang. Daar had ik graag een dag langer verbleven om te genieten van alle apen in het park.
Het hotel op Samosir in het Tobameer was een toplocatie, mooie kamer en een goed restaurant. We vonden het een mooi eiland maar om er te komen waren we erg lang onderweg. In Medan was het hotel prima voor een nacht, maar het hotel in Berastagi was niet goed; niet schoon en sfeerloos.
Daarna gingen we naar Bali waar we in Legian verbleven. Een super mooie accommodatie met mooie tuinen, twee zwembaden, prima kamers en zeer vriendelijk personeel. Gelegen aan het strand en een drukke winkelstraat, maar een oase van rust!

Het tuben en olifanten wassen in Tangkahan: echt geweldig! De jungletrek en becaktoer in Bukit Lawang waren super! Bij het Tobameer hebben we scooters gehuurd.In Medan zijn we met een becak naar een lokale familie geweest om daar te eten. Het eten was heel lekker en een leuke ervaring.
Op Bali hebben we zelfstandig ook nog activiteiten ondernomen: fietsen van af de Mount Batur, de Tirta Empul tempel bezocht en we zijn nog naar Nusa Lembongan geweest; een eiland met mooie stranden (Dreambeach en Devils tears). Ook daar hebben we scooters gehuurd.

Het was een geweldige ervaring en we hebben super lieve mensen ontmoet!!