Indonesië reizen - Tip top geregeld en tegelijkertijd vrijheid.

Indonesie reizen - Orang-oetans Sumatra - Borobodur Java - Bromo vulkaan - Bali - Pemuteran - Ubud - Bukit

Sharon en Jeroen Nieuwenhuisen - 28-06-2013
Cijfer voor deze reis: 9 van 10

We vonden onze Sumatra, Java, Bali reis heel bijzonder. We hebben ontzettend veel gezien en meegemaakt. Indrukwekkend. Alles was tiptop geregeld. Aardige chauffeurs en iedereen altijd op tijd. Dit was de eerste keer dat we een reis met chauffeur hadden. Dit is heel goed bevallen, ook qua vrijheid. Met name op Java spraken we ’s ochtends het programma even door, zodat we altijd onze wensen konden aangeven. Wilden we onderweg stoppen om wat te eten of voor een foto, dan kon dat altijd. Het is een leuk programma, waar ruimte in zit om zelf keuzes te maken. Toen de chauffeur op Bali door had dat ik als amateur fotograaf speciale plekjes zocht, mooie rijstvelden bijvoorbeeld, ging hij er helemaal in mee en deed ontzettend zijn best hiervoor.

Voor de jungle plaatsen Bukit Lawang en Tangkahan in Sumatra hadden we ons op het allereenvoudigste ingesteld. In Bukit Lawang vonden we het nogal mee vallen. Ja koud water, maar verder prima kamer. Tangkahan is wel enorm eenvoudig, geen meubilair op de kamer bijvoorbeeld, electriciteit is heel beperkt, wel koud stromend water. Maar het eten is geweldig en de mensen super aardig. Heb je bij Bukit Lawang nog wel een pad, hier kapt de gids dikwijls een pad door de jungle. Het was heel warm, we hebben de hele middag in de rivier gelegen. We konden lekker aapjes in de bomen kijken, en zij naar ons! Achteraf vonden we het toch wel leuk dat we het primitieve ook mee hebben gemaakt. Aan het Tobameer hadden we dan weer een ongelofelijk fijne accommodatie, een heerlijk plekje om bij te komen.

Op Java vonden we het super dat we in het hotel bij de Borobodur sliepen. We hadden weliswaar geen mooie zonsopkomst helaas, maar toch een mooie mist, wat ook een bijzonder beeld gaf. Tijdens de Culinairetocht zaten we bij 2 dames achterop scootertjes en zijn we heel Yogyakarta doorgeweest. Een van de hoogtepunten van de reis! Superleuk om te zien hoe het eten wordt bereid, wat in de lokale eettentjes wordt verkocht. Ook reageerden mensen heel leuk op ons, ze vonden het leuk om ons te zien. ’s Avonds was er een soort festival op de Alun-alun, het grote plein.

Het koele klimaat bij Sukuh was heel prettig voor de mooie wandelingen met een superleuke gids. De jeeptocht vanaf Malang naar de Bromo was ideaal, we hebben ’s middags in alle rust de Bromo al kunnen beklimmen. De accommodatie is prachtig gelegen aan de rand van de krater, heel bijzonder. De volgende morgen in het donker in een jeep naar boven rijden, je ziet alleen de sterrenhemel. Afwachten waar je heen gaat, spannend!

Pemuteran op Bali vonden we een van de mooiste locaties van de reis. Het eten was goed, aardige mensen, de voorzieningen goed, een topper! We hebben briljant gesnorkeld bij Menjangan eiland. Nog nooit zoveel gezien op een snorkeltrip! De accommodatie in Ubud is minder luxe, maar helemaal prima. We wilden de reis afsluiten met een bijzondere accommodatie, jullie tip voor de accommodatie op de Bukit paste perfect bij ons.

Indonesië reizen - Traditionele Batak dansers, Tobameer.Indonesië reizen - Borobodur in ochtendmist. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Avondstalletjes op alun-alun. Culinaire tour, Yogyakarta.Indonesië reizen - Java rijstveldenIndonesië reizen - Rokende Bromo krater. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Tanah Lot bij zonsondergang. Bali, Indonesie.Indonesië reizen - Balinese Danser. Ubud, Bali.Indonesië reizen - Strand Bali.Indonesië reizen - Magisch moment. Jungle van Sumatra.Indonesië reizen - Surfer, zuid Bali.Indonesië reizen - Rijstterrassen centraal Bali. Indonesië reizen - Zonsondergang strand Pemuteran. Bali, Indonesie.Indonesië reizen - Man in Oost-Java. Indonesie.Indonesië reizen - Rijstplanters. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Vogeltjesmarkt, Malang. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Javaanse danser. Yogyakarta, Indonesie.Indonesië reizen - Vulkaan in schemering. Sumatra, Indonesie.Indonesië reizen - Orang-oetan, Bukit Lawang. Sumatra, Indonesie.Indonesië reizen - Thomas Leaf Monkey, Bukit Lawang. Sumatra, Indonesie.Indonesië reizen - Indrukwekkende natuur. Sumatra, Indonesie.