Goudmijnstadje Pilgrimsrest en Panoramaroute

Zuid-Afrika reizen - Panorama route - Graskop - Pilgrims Rest - Blyde Rivier Kloof - Echo grotten

Paulien van der Geest, 07 oktober 2011
Graskop, Zuid-Afrika

De volgende dag rijden we het KrugerPark uit, we pikken nog even een groep van maar liefst 6 neushoorns inclusief baby’s mee, en gaan op weg naar de Panorama route. Het is deze dag erg mistig in het on-Afrikaans groene gebied vol diepe kloven, dat verklaart plaatsnamen als Hazyview. We besluiten dat we onze tijd het beste kunnen besteden aan een trip terug naar Tzaneen, waar onze inmiddels gerepareerde 4x4 auto weer klaar staat.

Helaas blijkt er een ongeluk op de bergpas te zijn gebeurt en na een uur wachten keren we om. In ieder weer is het gelukkig leuk om de Echo Grotten te bezoeken, een gigantisch grottenstelsel, met een indrukwekkende zaal van wel 60 meter hoog. Ook Pilgrims Rest, een oud goudmijnstadje, vinden we erg leuk. Alles is nog in de stijl van vervlogen tijden, met oude uithangborden op de gevels. Je lijkt zo een Harry Potter film in te stappen! In de oude huisjes zijn een aantal mini-museumpjes van 1 kamer en kleine winkeltjes gevestigd. Bij de Home made Sweets kan ik natuurlijk de noga en de chocoladefudge niet laten liggen.

In Graskop zitten we in een mooi, oud hotel, waarvan elke kamer door een andere moderne Zuid-Afrikaanse kunstenaar is ingericht. Ik had me helemaal verheugd om als avondeten een pannenkoek te eten, waarvan ik de aankondiging groot op de gevel van een restaurant zag staan. Helaas, na 5, 6 uur gaan veel zaken dicht. Een portugees restaurantje schuin tegenover het hotel blijkt zeer populair te zijn en we hangen nog net niet met de benen buiten. Gelukkig zijn ze terecht zo populair en hebben we een gezellige avond.

De volgende morgen om 7 uur vertrekken we voor een nieuwe poging door de tunnel. De gekantelde vrachtwagen is gelukkig weggehaald, dus we kunnen doorrijden. We leveren onze prima huurauto (deze rijdt veel zuiniger rijdt dan het door ons aangeschafte 4x4 diesel slurpende monster) weer in. Volgens de garage zouden we verder geen problemen meer krijgen met onze in Johannesburg aangeschafte auto. Het kopen van een eigen auto is inmiddels niet iets wat we iedereen zouden aanraden. Hoewel een flinke financiële tegenvaller, is de rekening van de garage alleszins redelijk.  We tellen tot op het dubbeltje ons laatste geld uit en rijden met Imbali –zoals we onze auto gedoopt hebben- Tzaneen weer uit. Vanaf nu moet het goed komen! Dankzij onze pech hebben we wel kennis gemaakt met Ubuntu, de manier waarop het in Zuid-Afrika normaal is om je medemens te helpen waar je kan. Bijzonder!

De hemel is vandaag strakblauw, onderweg bekijken we de viewpoints op de Panorama route. De Panorama route biedt schitterend uitzichten over de Blyde Rivier kloof. We schieten aardig wat fotos van de grillig gevormde rotsformaties Pinnacles en de Drie Rondavels. Gods Window en Wonderview bieden een spectaculair uitzicht. Alles werkt mee vandaag!

Vraag nu vrijblijvend een reisvoorstel aan

Tags: Panoramaroute - Cultuur - Bijzonder hotel

Zuid-Afrika reizen - Pilgrimsrest, PanoramarouteZuid-Afrika reizen - Berlin Falls, PanoramarouteZuid-Afrika reizen - Ferry bij Drie Rondavels, Panorama routeZuid-Afrika reizen - Wonderview, Panorama routeZuid-Afrika reizen - Paulien bij Drie Rondavels, PanoramarouteZuid-Afrika reizen - Blij da'k rij! Panorama routeZuid-Afrika reizen - Echo grotten, Panorama routeZuid-Afrika reizen - Pilgrimsrest, PanoramarouteZuid-Afrika reizen - Klederdracht, Panoramaroute