Wonen & werken in Ubud

Indonesie - Bali - Ubud - Footprint Travel

Paulien van der Geest, 15 december 2009
Ubud, Indonesië

Alweer ruim een jaar in Indonesië en wat doen we hier nu eigenlijk? We besloten half mei ons voorlopig te settelen in Ubud, ook wel het spirituele en creatieve hart van Bali genoemd. We wonen in een huis aan de rivier. Overdag werk ik aan een tafel met uitzicht over de rijstvelden. Vanaf onze ‘huiskamer’, een grote veranda, hebben we uitzicht op de bomen in onze tuin en aan de rivier. In onze tuin groeien bananen, jackfruit, rambutan (soort lyches) en natuurlijk kokosnoten. Af en toe komt iemand van het huis bananen kappen of klimt er opeens iemand in een hoge boom om kokosnoten eruit te halen. Inderdaad, behoorlijk idyllisch!

Een 6-weekse rondreis door Indonesië met familie gaf veel inzicht in wat reizigers willen. En wat wij toe kunnen voegen. Bij terugkomst waren we helemaal geïnspireerd en gingen we samen hard aan de slag om onze eigen reisorganisatie te realiseren. Al snel werd duidelijk: Paulien stelt de reizen samen en schrijft de website teksten. Ik trek erop uit om leuke excursies te vinden of bedenken, zodat reizigers authentiek Indonesië ervaren, zoals wij dat doen. Daarnaast zoek ik de goede doelen die zoveel mogelijk ook bezocht kunnen worden door onze reizigers. Want het idee is dat een deel van de winst van Footprint Travel naar goede doelen in het land gaat. Al brainstormend vatten we wat we reizigers willen bieden samen als: Go Fair. Go Local. Ferry zorgt voor vormgeving van de website, brengt structuur aan en denkt na over de techniek. De bedoeling is dat reizigers zelf veel informatie kunnen vinden om zo hun eigen reis samen te stellen. Samen vormen we de perfecte combinatie!

Na lang zoeken hebben we de juiste persoon gevonden om mee samen te werken, die ook snapt wat avontuurlijke, onafhankelijke reizigers willen. Een Nederlandse die al 20 jaar in Indonesië woont en getrouwd is met een Indonesische man. Een ideale combinatie, want door hem kent zij de Indonesiche cultuur én ze snapt wat Nederlanders willen. Wij regelen voor vertrek alles aan de kant van de Nederlandse reiziger. Zijn de reizigers eenmaal in Indonesië, dan zorgt zij er voor dat hotels, excursies, auto's, chauffeurs en gidsen klaar staan, zodat de vakantie van onze reizigers soepeltjes verloopt. Want als wij eenmaal weer in Nederland wonen, dan hebben we te maken met een tijdverschil. Als een reiziger een probleem heeft, dan kan het natuurlijk niet zo zijn, dat wij net liggen te slapen.

Natuurlijk klinkt wonen op Bali alsof we iedere dag vakantie hebben. Het is hier ook prachtig, de mensen zijn lief en het is lekker warm, maar iedere dag zitten we gewoon van ’s ochtends vroeg tot het donker wordt om een uur of half zeven achter de laptops. Moeilijk voor te stellen voor de achterblijvers in Nederland! Af en toe nemen we een dagje vrij of gaan we een weekendje weg ‘in eigen land’, Bali dus. Maar ook dan praten we bijna nergens anders over. Een eigen reisorganisatie, waarbij we mensen brengen naar de plekken, mensen en belevenissen die wij geweldig vinden: dat is nu onze droom!

Vraag nu vrijblijvend een reisvoorstel aan

Tags: Bali

Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen -