Zonsopkomst Borobodur vanaf uitzichtspunt

Indonesie reizen - Java - zonsopkomst - Borobodur - fietsen - uitzichtspunt - Selogriyo - wandelen

Paulien, 18 februari 2013
Borobodur, Indonesië

De eerste zonnestralen kleuren de hemel fluoriserend rose. De zon verwarmt de laagjes mist tussen de bomen in de vallei. Het lijkt of er langzaam laagjes voile in zachte blauwe tinten worden weggetrokken. De top van de Borobodur verschijnt. Als het lichter wordt, worden ook de contouren van de vulkanen op de achtergrond scherper. De wolken verstoppen de basis van de vulkaan Merapi, waardoor de top lijkt te zweven.

Best kept secret Borobodur
Onze nieuwste ontdekking is een heel leuk klein guesthouse net buiten de poort van de Borobodur. Boven de toppen van de bomen piept het topje van de Borobodur uit. Vanaf onze veranda en het restaurant kijken we over de rijstvelden, waar een groep vrouwen bezig is met de rijstoogst. Het guesthouse heeft slechts 4 zeer ruime kamers, er kunnen dus maar een beperkt aantal gasten slapen, dus met recht een best kept secret. ’s Avonds zitten we samen met de andere gasten aan tafel. Al snel is het ijs gebroken en horen we de belevenissen van onze nieuwe Australische vrienden.

Fietsen naar uitzichtspunt Borobodur
Om half 5 fietsen we met gids Wendy naar het uitzichtpunt, vanwaar we de zon op kunnen zien komen over de Borobodur. Normaal blijven we in het enige hotel binnen de hekken van de Borobodur en zien we dus de zon opkomen vanaf de Borobodur zelf. Dit is weer eens iets anders, en dit bevalt zeker net zo goed! Met een bakkie thee en koffie in de hand bekijken we het kleurenschouwspel. De zon kleurt geel, oranje en rose en de mist weerspiegelt deze kleur. Iedere keer moet ik weer even mijn theetje op zij zetten en grijp ik naar de camera, want ‘nu is het toch nog net weer mooier dan 5 minuten geleden!’

Fietsen langs pottenbakkers en tofumakers
Om 6 uur springen we weer op de fiets. De poort van de Borobodur gaat om 6 uur open en dan ben je nog lekker voor de busladingen vol toeristen die eerst nog 3 kwartier uit Yogyakarta moeten rijden. Omdat we al een paar keer op de Borobodur zijn geweest, kiezen we voor het alternatief: een fietstochtje door de dorpen in de buurt. We lachen wat af met gids Wendy, een Belgische die getrouwd is met een Javaanse man. In de dorpjes stoppen we bij een vrouw dit potten bakt en een man die tofu maakt. Een dokar, paardenkar, rijdt ons voorbij. De dokar is de traditionele taxi waarbij het extra handig is dat je ook zware spullen van de markt kunt vervoeren.

'5 sterren ervaring' rijstvelden Selogriyo
’s Middags gaan we met de auto naar het Selogriyo gebied, een vallei waar enorm veel rijstterrassen zijn aangelegd. Een mooie wandeling, aan het eind van het pad ligt een oud Hindutempeltje. De gasten van een zeer luxe hotel (€1000,- per nacht) picknicken hier. Wij kopen bij het kioskje een flesje water en een zakje pinda's. €1000 per nacht? Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar eerlijk gezegd lijkt het me maar saai als alles perfect is! Onze dag is minstens net zo leuk en het uitzicht is hetzelfde! Je kunt kiezen of je heen en terug op het pad blijft of een avontuurlijkere route door de rijstvelden en over kleine bamboo bruggetjes volgt.

Deel, like en win Chocoladepakket uit Yogyakarta!
Footprint Travel bestaat 5 jaar en geeft daarom 5 weken lang leuke pakketjes weg op onze Facebook pagina! Deze week een Chocoladepakket uit Yogyakarta. De reep met Borobodur op de wikkel is mijn persoonlijke favoriet. Proef Indonesië bij je thuis…

Vraag nu vrijblijvend een reisvoorstel aan

Tags: Java - Cultuur

Indonesië reizen - Fietsen rondom Borobodur. Achtergrond guesthouse.Indonesië reizen - Dokar. Fietsen Borobodur. Java,Indonesië reizen - Tofu maker. Fietsen Borobodur. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Pottenbakker. Fietsen Borobodur, Java.Indonesië reizen - We zijn wakker! Zonsopkomst Borobodur. Indonesië reizen - Zonsopkomst Borobodur. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Zonsopkomst Borobodur. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Top van Merapi vulkaan. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Zonsopkomst Borobodur. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Zonsopkomst Borobodur. Java, Indonesië reizen - Rijstboer. Fietsen Borobodur. Java, Indonesië reizen - Ploeg met buffels. Wandeling Selogriyo, Borobodur, Java.Indonesië reizen - Tofu maker. Fietsen Borobodur. Java,Indonesië reizen - Wandeling Selogriyo, Borobodur, Java.Indonesië reizen - Veranda van onze kamer. Guesthouse bij Borobodur. Indonesië reizen - Restaurant Guesthouse bij Borobodur.

Laat hier je reactie achter

Dit artikel hoort bij de volgende Indonesië reizen