Indonesië reizen - Avontuurlijke reis door Kalimantan en Sulawesi

Kalimantan - Orang-oetans Tanjung Puting - Banjarmasin - Sulawesi - Makassar - Tempemeer - Tana Toraja

Anneke Bleecke - 21-11-2017
Cijfer voor deze reis: 9 van 10

Orang-oetans klotok-tocht op Kalimantan

Het Kalimantan gedeelte van onze reis begon in Pankalan Bun. Daar werden we netjes opgehaald door onze gids voor de komende dagen. Ingescheept op onze klotok. Daarna hebben we super dagen gehad. Varen door het tropisch regenwoud, simpel omdat dit de enige manier is waarop het te bereiken is. Er zijn geen wegen! Maar zo'n mooie omgeving. Super. En dan te bedenken dat het eigenlijk best wel decadent is. Niet dat we een luxe jacht hadden, maar wel 4 man crew, die echt alles voor ons deed. Koken, eten serveren, bed opmaken, rondleiden, klamboe ophangen. Wat een luxe en wat kon "Ibu" lekker koken! 's Morgens een "Europees" ontbijtje met pannenkoek en toast en 's middags een warme maaltijd. Tussendoor vers gebakken pisang goreng  of pangsit en 's avonds weer een warme maaltijd met natuurlijk altijd rijst, echt heel lekker. Slapen op de klotok is ook een belevenis. Heerlijk in de openlucht onder een klamboe is aan te raden. Natuurlijk hebben we volop orang-oetans gezien en van de schitterende natuur genoten. 's Morgens aan het ontbijt konden we al genieten van aapjes die een meter of 3 naast de boot aan het spelen waren, een bijzondere belevenis.

Drijvende markt in Banjarmasin

Naar de floating market in Banjarmasin. Wat een leuk fenomeen is dat. Kleurrijk en gelukkig nog niet erg toeristisch, alhoewel toeristen zich hier de laatste twee jaar ook wat vaker laten zien, maar nog niet in grote getale, zodat de markt nog echt iets is tussen de lokale bevolking met lokale producten. Natuurlijk hebben wij ook wat bananen en koffie gekocht. Na de markt zijn we een dorpje ingelopen waar ze nog met de hand houten boten maken, die hier gebruikt worden. Ook mooi om te zien. Het onderste deel wordt uit een boomstam gehouwen en daarna worden er met pen-gat verbindingen planken bovenop aangebracht. Aan het eind van de ochtend hebben we een vroege lunch gekregen bij mensen thuis. Die hebben we met onze gids en de schipper van de boot genuttigd.

Kanalentocht Banjarmasin

's Middags zijn we wederom een stukje gaan varen. Een kanalentocht door Banjarmasin. Het besef van verschil tussen lokale bevolking en toeristen wordt dan wel heel heftig. De wijze waarop de mensen hier leven kunnen wij ons, in onze stoutste dromen, niet voorstellen. Bizar. Maar als we dan ervaren hoe vrolijk de mensen ons begroeten en naar ons zwaaien, heb ik een enorme bewondering voor ze. Petje af. En als je dan een heel klein stukje verder vaart, krijg je weer zo'n plaatje te zien met palmbomen en sawa's, waarbij ik denk: "Wat is Indonesië toch mooi!"

Makassar in Sulawesi

Na Kalimantan zijn we doorgereisd naar Sulawesi. We zijn begonnen in Makassar. Eerst het Fort Rotterdam bezocht. Een oud fort dat al stamt uit de tijd voordat de Nederlanders naar Indonesië kwamen. In die tijd heette het nog Benteng Ujung Padang. De Nederlanders hebben het fort tot Fort Rotterdam omgedoopt en zo heet het nog steeds. Het wordt zeer goed onderhouden.

Culinaire tocht Makassar

Na dit bezoek met een angkot, een soort busdienst, naar de vismarkt gegaan. Zo heel anders dan in Nederland. De vis wordt hier niet gekoeld en ligt op zeilen op de grond. We hebben hier vis voor de lunch gekocht. Het is dus goed om je daarbij te realiseren dat de vis gebakken of gekookt wordt, waardoor de bacteriën geen invloed hebben. Na de vismarkt met een bentor naar de groentemarkt. Dit is een heel stuk vriendelijker en georganiseerder. Kip verkopen ze hier ook. Echt super vers, want ze leven nog. Toen we genoeg ingeslagen hadden voor de lunch, wederom met een angkot naar het pontje over de rivier. De familie waar we op bezoek gingen, woont in een dorpje buitenaf en dit dorp is alleen via de rivier bereikbaar. De vrouw des huizes heeft voor ons gekookt in een super donker keukentje, want de elektriciteit was net uitgevallen. Na het eten nog lekker even in de schaduw in de tuin buiten gezeten, want het was vandaag goed warm. Met de pont weer terug waar Rahmadan, onze chauffeur, op ons stond te wachten.

Wandelen tussen de rotsformaties van Maros

Eerst naar de haven van Makassar om de mooie houten schepen in de haven te bewonderen. Daarna een klein uurtje rijden - wat wij helemaal niet erg vinden, want het landschap is zo adembenemend mooi - om een flinke wandeling door het Indonesische landschap te maken. Tussen rotsformaties van duizenden jaren oud gelopen en in een oorverdovende stilte van het landschap genoten. Een stukje verderop liepen we tussen bassins met vis door. Hier worden dammetjes gemaakt van klei uit de bassins om ze van elkaar te scheiden. Tussen door even een thee-break en daarna op weg naar de grot met een duizenden jaren oude handafdruk. Een hele klauterpartij, door modder en over stenen en plankjes. Ook nog een paar meter omhoog geklommen, maar het is gelukt. Dan blijkt de grot uiteindelijk een soort inham te zijn met daarin de bewuste drie handafdrukken. Daarna de weg weer terug om bij het thee-adres de lunch te gaan nuttigen. Deze dame kon ook weer heerlijk koken. De terugweg was met een kano door ook weer een prachtig stukje natuur.

Varen over het Tempemeer

Dan wordt het de hoogste tijd om aan de reis naar Sengkang te beginnen. We nemen afscheid van de gids en met Rahmadan gaan we verder. De tocht over het Tempemeer is super mooi. Je komt op een meer terecht waar een bijzondere sfeer hangt. Nog nooit zo iets gezien. Vissers met grote netten, heel bijzonder. We hebben koffie gedronken bij een familie thuis. Hun huis drijft midden op het meer. Er zijn ongeveer 50 gezinnen die zo leven. Daarna lunch bij onze gids thuis. Heerlijk. Zijn vrouw had weer echt haar best gedaan voor ons. 's Middags gaat het regenen. En het laatste stukje van de weg naar Rentepao gaat flink omhoog met veel haarspeldbochten. Maar Rahmadan is een prima chauffeur en we voelen ons geen moment onveilig, maar we zijn wel blij dat we dit niet zelf hoeven te rijden.

Buffelmarkt in Tana Toraja

Onze gids in Toraja haalt ons op om de markt te bezoeken. Op deze markt worden buffels en varkens verhandeld. De buffels zijn voor de ceremonies, de varkens worden meest verkocht om "gewoon" te eten. Om deze markt te bezoeken moet je wel een stevige maag hebben. Het gegil van de varkens gaat door merg en been. Ik was blij om weer weg te gaan, ondanks dat ik graag wilde zien hoe het er hier aan toe gaat. Daarna nog een andere markt bezocht waar ze van alles verkopen, groenten, koffie, kleding, huishoudelijke artikelen etc. De koopwaar op deze markt was bijzonder netjes uitgestald. Super om te zien en even lekker rond te kunnen kijken.

Toraja huizen en graven

Vervolgens hebben we typische Toraja huizen en graven bezocht. De daken van deze huizen stellen buffelhoorns voor en hoe meer buffelhoorns er voor het huis opgehangen zijn, hoe meer aanzien de familie heeft. Ook een huis van binnen kunnen bekijken. De meeste mensen hier wonen inmiddels in een "normaal" huis. Maar er worden nog wel volop panden in Toraja stijl gebouwd. Deze panden zijn dan alleen voor de opslag van rijst. Hoe meer je van deze rijstopslag-huizen hebt, hoe meer aanzien je ook weer geniet, een statussymbool dus. De panden worden ook gebruikt voor ceremonies. Deze ceremonies trekken heel veel mensen. Het zijn echte volksfeesten en zo'n ceremonie kan ook tot 7 dagen duren, afhankelijk van hoeveel geld er is. Toen wij aankwamen werd ons eerst eten aangeboden. Daarna vond de ceremonie plaats waarbij de grafkisten (er werden twee mensen begraven) op de schouders van een heel groepje jonge mannen werden genomen. Met de vrouwen erachter aan onder een sluier werd zo door het dorp gelopen. Daarna kwamen ze terug en was het tijd om de eerste buffel te slachten. Na het bezoek aan de ceremonie, wat ik echt super vond om mee te maken, hebben we de hangende graven en de babyboom bezocht.

Luxe afsluiting van onze Indonesië vakantie

Met de auto terug naar Makassar, via een andere route dan de heenweg was weer erg mooi. We zijn door het dorp gereden waar Rahmadan is opgegroeid en ik vind het zo leuk om te merken dat Indonesische mensen zo trots op hun dorp en op hun land zijn. Rahmadan is echt een fijne chauffeur en stopte ook regelmatig om mij foto's van zijn mooie land te laten maken. En dan als afsluiter een paar dagen Sanur Bali. Hier hebben we eigenlijk niets gedaan, behalve lekker op het strand liggen of aan het zwembad van ons hotel. Een verblijf dat ik ook iedereen kan aanraden. Heerlijk kleinschalig en super luxe!

Indonesië reizen - Indonesië reizen - De orang belanda: neusaapIndonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen - Indonesië reizen -