Indonesië reizen - De extra activiteiten maken onze Indonesië reis bijzonder!

Indonesie reizen - Java - Yogyakarta - Borobodur - Bromo - Malang - Ijen - Pemuteran - Bali

Paul en Danielle Vogelaar - 26-07-2013
Cijfer voor deze reis: 10 van 10

We vonden de trip over Java boven verwachting. We hebben echt zo’n leuke tijd gehad! Juist de extra dingen die jullie hebben verzonnen, die maken de reis bijzonder. De chauffeur was ook super relaxed. Als we wilden konden we stoppen om foto’s te maken.

In Yogyakarta hadden we een leuk hotelletje in een gezellig straatje, we hebben een lekkere massage genomen, zwemmen, uit eten, een heerlijk begin van de vakantie. Met een becak gingen we zelf naar het Paleis van de Sultan en ’s middags de Culinaire tour. Dat was echt zó gaaf. Achterop de brommer bij 2 leuke studenten, we hebben een hoop lol gehad. We bezochten een koekjesfabriek, een marktkraam, een warung en tijdens het brommertochtje kon je ook een beetje kletsen.

Daarna naar het kleine Javaanse guesthouse bij de Borobodur, jullie speciale tip. Ook weer supergezellig, we werden hartelijk ontvangen door de eigenaar, die op ons verzoek een paar nummers op zijn gitaar heeft gespeeld. De volgende dag vroeg uit de veren en op de fiets naar het uitzichtpunt over de Borobodur. Een beetje nevelig, wat gave foto’s opleverde. Daarna hebben we door de dorpjes gefietst met de gids en vooral het tofu proces vonden we heel interessant. Heerlijk kopje sojamelk gedronken. Daarna zijn we zelf naar de Borobodur gegaan.

In Sukuh maakten we een lekkere lange wandeling met een gids, waarbij we het dagelijks leven op het platteland hebben gezien. In Malang vonden we het lekker om Westers te eten voor de afwisseling. Met de jeep naar de Bromo: echt een topdag! We stonden achterin de bak van de open jeep, we reden over kleine weggetjes door de bergen en toen door de vallei van de Bromo vulkaan: gaaf dat uitzicht! ’s Middags konden we gelijk in de krater van de Bromo vulkaan kijken. Deze tocht is echt een aanrader, het is de meerkosten echt waard. Het eenvoudige guesthouse op Bromo vonden we prima, het was netjes met een prima bed en warme douche. We gingen lekker uitgebreid eten, lekker soepje, nasi goreng en toe gebakken banaan en dan maar €12 af rekenen, ongelofelijk goedkoop. Bij de sunrise Bromo was het door vakantie de drukste dag van het jaar. We stonden helemaal achteraan, maar iedereen wilde met ons op de foto. Hilarisch. En opeens stonden we vooraan. Een paar jongens stapten ook nog eens opzij en gaven ons hun mooiste plekken! Ongelofelijk, wat zijn die mensen aardig! En met al die drukte ’s ochtends waren we blij dat we de middag ervoor al naar de krater waren gegaan met de open jeep.

In Kalibaru hebben we een heerlijke massage genomen. Mooi hotel en een prima plekje om even bij te komen. We wilden de Ijen vulkaan beklimmen, maar we hadden pech: de regen kwam met bakken uit de hemel. Toen zijn we direct doorgereden naar Pemuteran op Bali. Hier was het stralend weer. Even tijd om te relaxen aan het strand is ook niet verkeerd bij dit hotel. Met de duikschool (Easy divers) van het hotel hebben we fantastisch gedoken en gesnorkeld bij Menjangan eiland. Van Pemuteran naar het zuiden hebben we de extra sawa wandeling bij Belimbing gedaan, omdat we op een eerdere reis al veel van Bali hadden gezien. Hiervoor namen we een minder bekende route. Dat was ook een leuke suggestie. Kortom: een top reis!

Indonesië reizen - Becaks. Yogyakarta, Java, Indonesie. Indonesië reizen - Benzine verkoop aan de kant van de weg. Indonesië reizen - Borobodur. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Sunrise Bromo vanaf uitzichtspunt.Indonesië reizen - Cacao.Indonesië reizen - Culinaire tocht Yogyakarta. Indonesië reizen - Drukte bij het uitzichtspunt Bromo.Indonesië reizen - Javaans guesthouse bij BorobodurIndonesië reizen - Kleurig koraal. Snorkelen Menjangen eiland. Pemuteran, Bali. Indonesië reizen - Sawa walk bij Belimbing. Bali.Indonesië reizen - Sawa walk bij Belimbing. Bali.Indonesië reizen - Snorkelen bij Menjangen eiland. Pemuteran, Bali.Indonesië reizen - Tofu makerij. Fietstochtje Javaans Guesthouse.Indonesië reizen - Topdag! Met open jeep door Bromo Nationaal Park.