Egbert Six - 20-08-2018
Cijfer voor deze reis: 8 van 10

Het was in alle opzichten een geweldige vakantie, beter dan ik me voorgesteld had. Dat kwam vooral door de perfecte organisatie, de uitstekende informatie, de geweldige gidsen, de goede chauffeurs en prettige hotels. Het gaf ook veel rust om te merken en te beseffen dat je wanneer er iets was, snel een beroep kon doen op lokale contactpersoon. Verder was het een goede mix tussen natuur en cultuur. En heel veel interessante dingen beleefd en veel geleerd.

Over het algemeen was er een goede balans tussen de verschillende accommodaties. Het hotel op het Tobameer sprong eruit. Prachtig aan het meer gelegen. Perfecte kamer. Erg aardige mensen. Prima eten. Het plaats vervangende hotel Amata hotel in Magelang bij de Borobodur was ook geweldig een paradijsje. Wat daar tegenviel was een beetje het heel erg aanbevelen van de goederen die ze verkochten (souvenirs). Het hotel in Pemuteran was erg mooi. Bijzonder vriendelijke mensen. Ook het eten was goed, hoewel er in de omgeving ook veel keus was wat betreft eten. Het hotel in Munduk was ook erg prettig. Wat een mooi hotel was, maar erg tegen viel door het lawaai van de moskee om 5 uur 's morgens was het hotel in Kalibaru.

Via het hotel in Bukit Lawang hebben we een becak tour door de kampongs geboekt. Dat was direct op onze tweede dag en wat we toen niet allemaal gezien en geleerd hebben is ongelooflijk. Allerlei huisindustrieën en geleerd over specerijen en andere dingen uit de natuur.
De vulkaan excursies waren ook prachtig. Vooral de Sibayak en de Bromo. Wat wij ook geweldig vonden was dat je een gids voor jezelf had bij het beklimmen van onder andere de Sibayak. Daardoor had je veel contact en veel uitwisseling van informatie.Heel bijzonder was de tocht met een open jeep door de caldera van de Bromo vulkaan. Wanneer je die tocht gaat maken, moet je beslist vooraf ook naar de waterval gaan die wordt aangeraden. Nog nooit hebben we een waterval zo mooi in de natuur gezien. En beklim dan 's middags ook de Bromo zelf.
De wandeling bij Munduk was ook perfect. Ook weer een geweldige interactie tussen gids en ons, waardoor we de hele wandeling door de natuur hebben gemaakt en niet een deel langs de weg.
We hadden nog nooit eerder gesnorkeld, maar de gids wist dat ook weer super te begeleiden, zodat we er alle drie van genoten en veel gezien hebben.
De foodtour door Yogyakarta was ook geweldig. Bij onze gidsen zaten we achter op de brommer door dat chaotische verkeer. Dat was op zich al een avontuur, maar het was bijzonder leuk om verschillende gerechten te proeven en te zien hoe ze bereid worden.
Jungle tocht in Bukit Lawang. Geweldig om de natuur te ervaren en de apen te zien. Echt een goede tip van jullie om om 6 uur 's morgens te vertrekken. Zodoende waren we alleen met de gids in de jungle en kwamen de meeste mensen toen wij de jungle weer verlieten.

Het was prima georganiseerd allemaal. Overweldigend zoveel informatie we kregen bij aankomst. Heel fijn het uitgebreide draaiboek met alle informatie, waarin ook allerlei tips stonden over geld halen, restaurants, bezienswaardigheden, fooien die je moest geven enz.
Heel prettig dat we op Sumatra de hele week dezelfde chauffeur hadden. Een zeer integere prettige man. Vooral als je voor het eerst zo in een land buiten Europa reist. Over het algemeen altijd prettige chauffeurs, waar goed afspraken mee te maken waren, Die ook wilden stoppen als je een foto wilde maken. Die altijd op de afgesproken tijd kwamen. Prettige auto's om in te reizen.
Zeer tevreden over de gidsen. Seger in de jungle in Bukit Lwang. Juan in Brastagi. Geweldig zoals hij de tijd nam, zodat we nog wat zagen bij de beklimming van de Sibayak. De zonsopkomst viel heel erg in het water. Je kon ook fijne gesprekken voeren met de gidsen. Ook Juri in Munduk was heel prettig. Prachtig de vier uur durende wandeling. ook veel geleerd over ceremonies.
Zelf heb ik besloten om nooit meer vroeg op te staan voor een zonsopkomst. Je staat heel vroeg op en dat kost veel energie, maar dat je een zonsopkomst ziet is heel klein ( niet gelukt op de Sibayak en niet bij de Bromo).
Wat ook geweldig was, was het eten bij het gezin in Medan. We hebben een geweldig gesprek gevoerd met de dochter die een opleiding als sociaal werker volgde, We waren erg geroerd toen we ontdekten dat de vader en dochter onze becaks gevolgd hadden naar ons hotel om te zien of we goed aankwamen. Zo lief.
Wat ook perfect was,was dat toen we in Malang aankwamen en er geen auto was om ons op te halen, we contact hadden met de lokale contactpersoon. Zij reageerde binnen 10 minuten met een praktische oplossing. Of het hotel nog een auto laten sturen of met een taxi gaan op kosten van het hotel. Dat laatste hebben we gedaan en werkte perfect.

We bezochten Sumatra, Java en Bali en ook in die volgorde. Volgens ons perfect om het zo te doen. Sumatra is nog het eenvoudigst..Na de eerste indrukken van de jungle en de vulkaan is het fijn om een paar dagen rustig aan te doen op Samosir, het eiland in het Tobameer.

Stel je open en geniet van alles om je heen. Je reist wel veel en zit veel in de auto, maar daarom is het goed om af en toe rustmomenten in te bouwen!

Indonesië reizen - De jungle van Gunung Leuser ParkIndonesië reizen - Huisindustrie bij BohorokIndonesië reizen - Sibayak vulkaanIndonesië reizen - Vervoer op SumatraIndonesië reizen - Tobameer, SumatraIndonesië reizen - Er wordt veel vervoerd op de brommer.Indonesië reizen - Prachtige zonsopkomst bij de BorobudurIndonesië reizen - De Prambanan, JavaIndonesië reizen - De Bromo vulkaanIndonesië reizen - Dolfijnen bij Lovina