Indonesië reizen - Ons hoogtepunt: reuzenschildpadden die eieren leggen in Sukamade!

Indonesie reizen - Yogyakarta - Borobodur - Bromo - Sukamade - Pemuteran - Lovina - Munduk - Ubud - Gili Meno - Sanur

Klaas, Wilma, Michiel (12) en Simone (10) - 02-08-2013
Cijfer voor deze reis: 9 van 10

Ons absolute hoogtepunt was de bouwsteen Sukamade (Oost-Java). Het totaal plaatje vonden wij helemaal geweldig. Met een landrover in een paar uur over hobbelpaden uit de bewoonde wereld rijden. Onderweg zijn we uit de jeep gestapt, om een stuk van het pad wandelend af te leggen. We zagen neushoornvogels en aapjes in de bomen.

De eerste avond in Sukumade hadden we ontzettend geluk, 3 grote schildpadden waren aan land om eieren te leggen. Het strand was bijna verlaten op ons, een ander groepje en een paar rangers na. Onderweg zagen we een leguaan en een civetkat. De volgende dag hebben we een schooltje bezocht en het rubberfabriekje, de tijd lijkt hier stil te hebben gestaan. ’s Middags opnieuw naar de opvang en een emmer vol met kleine schildpadjes mogen uitzetten. Ook nu weer verlaten strand, niet commercieel of toeristisch: fantastisch! De accommodatie is natuurlijk zeer eenvoudig,  het is maar net wat je referentiekader is. En de kinderen vonden water scheppen uit de mandi bak om te douchen eigenlijk wel heel leuk.

Achterop de brommer op Java

Achterop de brommertjes voor de Culinaire trip in Yogyakarta, in combinatie met de gezellige studenten, was helemaal super. Leuk om te horen hoe zij leven. We eindigden op een gezellig marktje met lekkere snacks. Door de Ramadan mocht men na zonsondergang extra lekker eten, dus het was hier heel gezellig met locals. Zelf zou je dat nooit gevonden hebben.

We hebben ook heel erg genoten van de wandelingen bij Sukuh. Ook hier weinig toerisme. Dat vonden we ook leuk van de jeeptocht naar de Bromo krater toe. ’s Middags gelijk erop en dan ben je bijna de enige die op de kraterrand staat. Tijdens de Ramadan is het rustiger met lokale toeristen, dat was een groot voordeel. ’s Ochtends voor de zonsopgang was het erg druk, fijn dat we de middag ervoor al naar de krater zelf waren geweest. Bij de Borobodur daarentegen zit je maar met een tiental mensen de zonsopkomst af te wachten, je zit elkaar hier absoluut niet in de weg.

Avonturen op Bali

Het snorkelen bij Menjangen eiland bij Pemuteran was echt super: prachtige visjes en koraal. Het fietsen in Pemuteran met de jongere gids was ook erg leuk. Leuk om te zien hoeveel paadjes en huisjes er achter de grote weg liggen verscholen. Hier zou je zelf nooit zijn gekomen. Een andere jongere was nog in opleiding, die moest vooral leren Engels durven spreken. Mooi dat ze op deze manier leren!

Tijdens de wandeling in Munduk vonden we bijzonder om te zien wat er allemaal groeit. Je zou er zelf zo aan voorbij lopen. Wel viel ons op dat Bali een stuk toeristischer is dan Java, je komt veel meer toeristen tegen, dit in tegenstelling tot de wandelingen die we bij Sukuh hebben gemaakt. Voor het dolfijn kijken bij Lovina wisten we dat er veel bootjes zouden zijn, daar hadden we ons op ingesteld. En we hebben wel verschillende dolfijnen gezien. Ubud vonden we gezellig toeristisch. Ook wel eens leuk om in een plaatsje te zijn met een leuke markt waar je souveniers kunt kopen. En we zijn zelf in de omgeving gaan wandelen, daar is het weer rustig.

Aan het strand van Bali en de Gili eilanden (Lombok)

De snelboot naar Gili toe was wel flink stuiteren op de heenweg! Leuk om met zo’n klein bootje over te steken naar Gili Meno en hier uit te stappen op het strand met je koffers. Zelf een mooi snorkeltripje gemaakt. In Sanur hebben we de excursie zwemmen met dolfijnen gedaan. Bijzonder om zo met de dolfijn in het water te zijn. Het waren kleine groepjes en de trainer ging goed met de dolfijn om. Erg leuke afsluiting van deze mooie reis!

Indonesië reizen - Becak rijder, Java.Indonesië reizen - Achterop de scooter bij studenten. Culinaire Tour Yogyakarta.Indonesië reizen - Gras halen voor de koeien. Sukuh, Java.Indonesië reizen - Vrouw onderweg tijdens wandeling Sukuh. Java.Indonesië reizen - Met jeep door de Bromo zandzee.Indonesië reizen - Avontuurlijke jeeptocht naar Sukumade.Indonesië reizen - Varaan in bos bij Sukumade.Indonesië reizen - Babyschildpad in schildpaddenopvang.Indonesië reizen - Klaar voor de start! Emmer vol kleine schildpadden uitzetten. Indonesië reizen - De eieren van een reuze schildpad. Indonesië reizen - Reuze schildpad legt 's nachts eieren op het strand. Indonesië reizen - Fietstochtje Pemuteran.Indonesië reizen - Zonsondergang Bali.Indonesië reizen - Mannen met Gamelan instrumenten. Bali. Indonesië reizen - Dolfijnen spotten in Lovina.Indonesië reizen - Bootje Gili eilanden.Indonesië reizen - Snorkelen Gili eilandenIndonesië reizen - Zwemmen met dolfijnen. Sanur, Bali.