Indonesië reizen - Ons hoogtepunt? Zonsopgang bij de Borobodur: echt fantastisch!

Indonesie rondreis - Java - Yogyakarta - Borobodur - Sukuh - Bromo - Ubud - Gili eilanden

Margriet Spijksma en Wilco Bakker - 09-07-2012
Cijfer voor deze reis: 9 van 10

Slapen bij de Borobodur was voor ons een hoogtepunt. Om 5 uur in het donker, er was nog niemand op de Borobodur: echt fantastisch! We hadden een goede gids, die wist heel veel te vertellen, dat maakte het extra leuk. Bij aankomst de dag ervoor, waren we ’s middags ook al even gaan kijken. Toen waren er allemaal schoolkinderen die met ons op de foto wilden, dat was wel grappig. Ik geloof dat we wel honderd keer op de foto zijn gegaan!

De culinaire tocht in Yogyakarta was ook heel erg leuk. De studenten waren erg leuke gidsen. We waren ook blij met de tussenstop in Tawangmangu/Sukuh, in plaats van in één keer doorrijden van Yogyakarta naar Malang. De wandeling en bezoek aan de tempels Candi Ceto en Candi Sukuh was ook erg leuk om te doen. Ook hier hadden we weer een leuke gids. Bij de Bromo vulkaan hadden we een redelijk mooie zonsopkomst. Bromo was heel leuk, maar niets kon ons hoogtepunt bij de Borobodur overtreffen!

In Ubud hebben we even niets gedaan. We wilden op Bali ook echt even uitrusten van ons werk. Daarna naar Gili Meno. Dat is heel basic, maar wij vonden dat heerlijk. Bikini en slippers aan: that’s it. Dat vind ik het leuke aan Indonesië. Je leert in Indonesië dat dingen in de natuur groeien en niet uit een bakje in de supermarkt komen. Ja, daar hoort ook wel eens een insect of ander ongedierte bij. Voor hen is dat heel gewoon, zij slapen soms gewoon op het strand. Ze laten ons weer even zien, dat wij ontzettend ingewikkeld doen. En wel erg ver van de natuur afstaan. Dat kun je op zo’n basaal eilandje niet verwachten. Als je op een paradijsje als Gili Meno bent, staat je maar één ding te doen: niet zeuren, maar genieten!! De snelheid gaat er uit, je begint langzamer te praten, je komt echt tot rust. Heerlijk! Er ‘zijn’, meer niet.

Net als vorig jaar, waren we ook dit jaar heel tevreden. Jullie regelen alles heel goed. Aan vrienden en kennissen die naar Indonesië willen, hebben we jullie ook al aanbevolen. Hopelijk gaan we zelf volgend jaar ook weer!