Indonesië reizen - Reizen op Java en Bali met kinderen (5 en 7)

Indonesie reizen - Java - Yogyakarta - Solo - Bromo - Theeplantage - Ijen - Pemuteran - Ubud - Gili Meno - Sanur

Frank, Maaike, Roos(7), Lars (5) - 08-08-2013
Cijfer voor deze reis: 9 van 10

Omdat we met kinderen van 5 en 7 reizen hebben we ongeveer een week aan extra rustdagen en extensies ingevoegd. Dat is heel goed bevallen. De kinderen deden het boven verwachting. Zelf hebben we altijd veel gereisd, maar het was de eerste keer dat we zo ver gingen met de kinderen.

In Yogjakarta begonnen we relaxed met een schitterend 'huisje' in een tuin met zwembad (upgrade hotel). Eettentjes 1 straat verderop, dus ideaal! Borobodur en de Prambanan tempel vonden we erg indrukwekkende bouwwerken. Bij de Mendut tempel slingerden de kinderen aan de luchtwortels van een grote boom, dat vonden zij het leukste!

Een waar avontuur: culinaire tocht door Yokjakarta en het vervoer per brommer! Roos (7) vond voorop bij een van de chauffeuses ontzettend cool! Lars (5) ging tussen Frank en de chauffeur. Verschillende eettentjes, koekjesfabriek en snackkramen aangedaan waar we van alles mochten proeven. Als laatste naar een groot veld, alun-alun. Op een picknickkleed tussen alle lokals die hier ’s avonds komen. Erg leuk om mee te maken!

Fietsen rond Solo: een geweldige dag!  Wat een arbeidsomstandigheden in de verschillende huisfabriekjes. Onderweg zien we rijstvelden, hokken vol eenden en allerlei ander vee... De gamelanmakerij vonden we heel indrukwekkend. Tot slot heerlijk lunchen bij een familie thuis.

In plaats van Malang slapen we op een Theeplantage. Mooi uitzicht over de theevelden en een rondleiding in de theefabriek. Ongelofelijk wat we allemaal zagen op de vogeltjes markt van Malang, alle soorten en maten vogels waren vertegenwoordigd, maar ook konijnen, honden, katten, muizen, cavia's, hamsters enzovoort...

Achterin de open jeep naar de Bromo vulkaan genieten van schitterende uitzichten! Bovenop de Bromo zelf is het uitzicht geweldig en je kan diep de krater in kijken. Er komt continu witte rook uit de pruttelende zwavel. Zonsopgang Bromo: om 4 uur vertrekken, koud en een drukte van belang... Maar we worden beloond met een heldere zonsopkomst met uitzicht over de gehele moederkrater met daarin de actieve Bromo en op de achtergrond nog een actieve vulkaan. Erg mooi!!

Vroeg op voor de Ijen vulkaan. Een enorm turkoois kleurig meer en op 1 punt komt de zwavel omhoog pruttelen en daar komt ook de rook vandaan. Onderweg komen we een heleboel dragers tegen die de zwavel naar boven de krater uit dragen en vervolgens nog een heel eind naar beneden dragen.. 70 tot 100 kilo per keer... Ongelofelijk!

Vanuit Pemuteran op Bali gaan we snorkelen bij Menjangan eiland: het lijkt wel een aquarium! Ongelofelijk hoeveel verschillende soorten en aantallen vissen hier rond zwemmen.

De wandeling in Munduk is echt heel leuk en interessant! Kruidnagelplukkers boven in de boom, bamboeladder maker, allerlei soorten fruit en groente; bananen, cocosnoten, lemongrass, kaneel, vanille, koffie, cacao, kaneel en nog veel meer. Onderweg naar Ubud bezoeken we de Danau Bratantempel, een apenbos, een lokale markt en komen we toevallig ook nog langs een hindoeïstische ceremonie. Heel erg bijzonder om mee te maken! Ubud heeft een toeristisch en druk centrum, maar 1 straatje verder zit je al weer tussen de rijstvelden. Het voordeel van zoveel toeristen is dat er ook veel restaurantjes zijn. Op Bali zijn veel meer toeristen dan op Java, valt ons op.

Gili Meno heeft een schitterend mooi wit strand, met een schitterende azuurblauwe zee... We snorkelen zo vanaf het strand tussen het koraal en de vissen! Het eten: catch of the day! Tijdens het snorkelen zien we een schildpad die we lang kunnen volgen. De laatste nacht brengen we door in Sanur, zodat we rustig op het vliegtuig kunnen stappen.

Indonesië reizen - Prambanan Tempel. Yogyakarta, Java.Indonesië reizen - Wachten op het pontje. Fietstocht Solo, Java. Indonesië reizen - Go Local! Fietsen in Solo.Indonesië reizen - Jeeptocht zandvlakte Bromo vulkaan. Java.Indonesië reizen - Zonsopkomst Bromo vulkaan. Java, Indonesie.Indonesië reizen - Uitzicht op Ijen vulkaanmeer. Java.Indonesië reizen - Lars en Roos bij Ijen vulkaan. Java.Indonesië reizen - Prachtig uitzicht op Ijen vulkaan. Indonesië reizen - Offermanden op de hoofden. Bali.Indonesië reizen - Wandelen over sawa dijkjes. Bali.Indonesië reizen - Vrouw in rijstvelden. Indonesië reizen - Man in rijstvelden. Ubud, Bali. Indonesië reizen - Vrouw met mand vol cocosnoten. Indonesië.Indonesië reizen - De kinderen vinden de Borobodur ook indrukwekkend. Yogyakarta, Java.