Boeddhisme in Sri Lanka 

70,2% van de bevolking is boeddhist. Het boeddhisme speelt dan ook een grote rol in de samenleving en in het dagelijks leven van een groot deel van de Sri Lankaanse bevolking. 
 

Prins Siddhartha Gautama

Boeddhisten zijn aanhangers van de leer van de prins Siddhartha Gautama, die zo'n 2500 jaar geleden werd geboren in Lumbini in Nepal. Siddharta groeide op in weelde en werd door zijn ouders zo veel mogelijk binnen gehouden om hem te beschermen tegen de zogenaamde boze buitenwereld. Toen hij het hof toch eens verliet, was hij zo aangegrepen door het leed wat hij zag, dat hij besloot om zijn leven als asceet door te brengen om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van het lijden van de mens. Hij bereikte in zijn leven verlichting en wordt gezien als de Boeddha, wat “de Verlichte” betekent.


De 4 Edele Waarheden in het Boeddhisme

De kern van het boeddhisme wordt gevormd door de 4 Edele Waarheden. De eerste Edele Waarheid is dat alle leven lijden is. De tweede Edele Waarheid is dat dit lijden wordt veroorzaakt door onze begeerten en verlangens, waardoor het ego altijd ontevreden zal zijn. De derde Edele Waarheid is dat het einde van het lijden mogelijk is door verlichting en een staat van Nirvana te bereiken, een staat van tijdloze rust en eenheid met alles. De vierde Edele Waarheid is dat er een weg is die leidt naar opheffing van de oorzaken van het lijden: het achtvoudige pad. Hiermee verbeter je je karma, een soort optelsom van alle goede en slechte gedachten en handelingen uit dit leven en vorige levens. Naarmate je je karma verbetert door het bewandelen van de juiste weg, reïncarneer je in hogere vormen. Op een gegeven moment  bereik je het Nirvana, de staat van verlichting waarin je beseft dat alles wat bestaat een illusie (samsara) is (informatie onder andere van Maitreya Instituut).
 

Theravada 

Het boeddhisme dat in Sri Lanka beoefend wordt, behoort tot de Theravada stroming, ook wel Hinayana genoemd. De andere stroming is de Mahayana, deze wordt onder andere beoefend in Tibet, China, Mongolië, Vietnam, Korea en Japan.  Het belangrijkste verschil tussen de Theravada (Hinayana) en de Mahayana tradities is de motivatie, of het einddoel dat men zich stelt voor het spirituele pad. In de Theravada traditie probeert men vooral om zelf bevrijding (Nirvana) te bereiken uit het cyclische bestaan. In het Mahayana is het einddoel van de beoefening gericht om alle voelende wezens te verlossen van het cyclische bestaan.
 

Karma

Voor de meeste Sri Lankaanse boeddhisten gaat het er niet echt om om zelf het nirvana te bereiken, dat is weggelegd voor monniken en niet voor de gewone mensen. Wel hebben ze een heilig geloof in karma, en door goed te doen proberen ze de cyclus van wedergeboorte zo gunstig mogelijk te beïnvloeden. Ze zijn dan ook erg devoot, en gaan vaak naar de tempel. Ook het geven van aalmoezen aan monniken en donaties voor tempels is goed voor het karma. Het boeddhisme speelt  dan ook een belangrijke rol in het het dagelijks leven van de (boeddhistische) Sri Lankanen. Religieuze feestdagen en festivals zijn voor hen erg belangrijk. Elke maand is er een volle maan-ceremonie (pooja).
 

Dagoba

 
Volgens de overlevering is het boeddhisme in de 3de eeuw v.C. geïntroduceerd in Sri Lanka. 
De meest opvallende boeddhistische bouwwerken in Sri Lanka zijn de dagoba’s, ofwel stupa’s. Dit zijn koepelvormige heiligdommen, waarin meestal een relikwie van Boeddha bewaard wordt. Bij de meeste tempels behoort eveneens een klooster staat een heilige Bo-boom (Ficus religiosa), ook wel bodhi-boom genoemd. De Sri Lankaanse monniken dragen een oranje-geel gewaad en hebben kaalgeschoren hoofden. Monniken mogen in Sri Lanka niet getrouwd zijn.


Anuradhapura 

Anuradhapura is een van de heiligste plekken in Sri Lanka voor boeddhisten. Hier bevindt zich de Sri Maha Bodhi, een heilige bo-boom van maar liefst 2200 jaar oud en volgens velen de oudste boom ter wereld. Het is een stek van de heilige bo-boom uit de Indiase stad Bodhgaya, waaronder Boeddha verlichting bereikte. In 247 v.Chr. werd de Sri Maha Bodhi door de Indiase keizer Ashoka geschonken aan de eerste boeddhistische koning van Sri Lanka, DevanampiyaTissa. Pelgrims uit de hele wereld komen hier bloemen offers brengen en andere rituelen uitvoeren.

 

Tempel van de Tand in Kandy

Een andere heilige plek is de Dalada Maligawa, ofwel Tempel van de Tand, in Kandy.  In deze tempel bevindt zich de tand relikwie van de Boeddha. De tempel is een belangrijke pelgrimsplaats en zeer belangrijk voor de Singalese cultuur, aangezien vroeger degene die in bezit was van de tand het recht om het land te regeren. Elke Sri Lankaanse boeddhist wil minimaal één keer in zijn leven de tempel bezoeken. De ruimte waarin de tand zich bevindt wordt dagelijks op gezette tijden geopend, waarbij er verschillende tempelceremonies plaatsvinden. Het is bijzonder om getuige te zijn van de enorme devotie van de Sri Lankanen.
 

Magie en astrologie

Singalezen geloven ook in demonen en magische krachten, en men hecht veel belang aan astrologie. Bij bijna alle belangrijke gebeurtenissen, zoals huwelijk en geboorte, wordt een astroloog geraadpleegd.

 
 
 
Stel je reis samen
Beleef de aanraders van kenners
Ga van de gebaande paden
Maak écht contact met de locals
Laat je bestemming beter achter