Hans Thomas - 17-10-2018
Cijfer voor deze reis: 9 van 10

Wat een fantastische vakantie van Noord- naar Zuid-Vietnam hebben wij mogen ervaren!

Alle accommodaties waren dik in orde, grote, ruime kamers. De verschillen tussen een lodge, hotel en hutje (Whale Island) zijn wel opvallend maar elke heeft zijn charme.

Alles was geweldig georganiseerd, alle tijdstippen werden correct opgevolgd, chauffeurs waren steeds op tijd, contact met hen was vrij moeilijk omdat zij (bijna) geen Engels spreken. Sommige gidsen waren minder goed verstaanbaar in het Engels en begrepen onze vragen daardoor ook niet altijd. (maar niks onoverkombaar). Naar de drijvende markt in de Mekong delta hadden wij liever vroeger gegaan, om 7.30 zijn de meeste locals al weer weg en zijn er nog veel toeristen.

Reisverslag

Wat een fantastische vakantie van Noord naar Zuid Vietnam hebben wij achter de rug, mede door de perfect uitgewerkte route van Footprint Travel.

Noord-Vietnam: Hanoi, Sapa, Nam Cang en Halong Bay

Aangekomen in Hanoi hadden we een middagje om ons een beetje op te frissen en te rusten, maar toch wil je gelijk de stad in, alvorens de nachttrein richting Sapa te nemen. Wat een ervaring op de Oriënt Express. In Sapa zijn we niet lang gebleven we hadden gekozen voor een 2-daagse hiking in het Nationaal park. Wandelen tussen de rijstvelden, de rustig stromende riviertjes, de locals met hun kleurrijke klederdracht, het laat zonder twijfel een onuitwisbare indruk achter. Ook het verblijf in de Riverside Lodge was boven onze verwachting, het stromende water van de rivier, het lekkere eten, de fijne mensen, echt relaxed. Na 2 dagen met pijn in het hart Lao Cai National park verlaten en terug naar het bruisende Hanoi, twee werelden van verschil. De massa's toeterende scooters met bijbehorende luchtvervuiling en het leven riskerend straat oversteken, de vriendelijke mensen en het lekkere eten, de Hanoi biertjes ... Toch zijn dit herinneringen om te koesteren. In Boutique Hotel zijn we 3x terug geweest en 3x een ander kamer gekregen, maar steeds geweldig, ook het ontbijt was er zeer verzorgd.
Halong Bay, een van de zeven (natuur)wereldwonderen! We zijn bij de haven op een houten jonk gestapt en hebben er 1 nacht geslapen. Te midden van Halong bay ... fantastisch! We bezochten er ook een grot, erg mooi! Op de eerste dag zijn we nog gaan varen in een bamboe boot langs de mooie rotsformaties, waar we ook aapjes hebben kunnen spotten. Zonsondergang en zonsopkomst (05:15) mogen ervaren en bij de eerste zonnestraal op het dek Tai Chi-sessie gevolgd.

Centraal-Vietnam: Hué, Hoi An en Whale Island

Na een binnenlandse vlucht vanuit Hanoi komen we aan in Hué, de stad vol tempels, pagodes en graftombes van de dynastie die er heerste over Vietnam van 1802 tot 1945. De parfum rivier, de lokale markt, de vele cafés en restaurants waar je voor een paar euro's uitgebreid te eten krijgt. Na twee dagen in deze Keizerlijke stad te hebben mogen vertoeven gingen we met de trein richting Hoi An voor ons volgende avontuur. Tijdens deze reis hadden we het gezelschap van 2 grappige medepassagiers die gedurende de 2,5 uur durende rit hun snavel niet hielden en via google translate met ons communiceerden.

Bij aankomst in Hoi An dachten we, is dit het? Mensen die we gaandeweg deze reis ontmoetten waren er vol van, maar wij schrokken toch wel van het massa toerisme, ondanks de amper 120.000 inwoners. Uit alle hoeken van de aardbol lijken ze hier neergestreken. Bij onze leuk verblijf, The Earth Villa, met zwembad en verzorgd ontbijt kunnen we gebruik maken van roestige fietsen zonder verlichting en weinig rijcomfort. We fietsen toch nog even richting strand. De eerste avond toch maar te voet naar het oude centrum, bij terugkomst kijken ze je hier aan alsof je gek bent als je het zegt ... 'long legs' (wel met taxi teruggekomen). Op zaterdag een 16-tal km. op deze krakkemikkige fietsen (zelf nog banden gepompt, een Vietnamees maakt zich niet moe) door de rijstvelden en langs het strand gefietst. We hebben de Eco-Cooking class gevolgd, waarin we onder leiding van een hele leuke gids, zelf de benodigde ingrediënten kopen op een lokale markt. Met een boot naar coconut village varen, krabbetjes proberen te vissen in basket bootjes. In de cooking kitchen zelf 2 soorten Vietnamese springrolls, Vietnamese rijspannenkoekjes - Banh Xeo, Vietnamese noedelsoep - Phó Bo en noedels met scampi en vlees - Mi Xao Hai San bereiden en al zeggen we het zelf....het was smullen. ' s Avonds, stoer als we al geworden zijn, met de fiets naar het oude stadscentrum en in het donker zonder licht, maar mét fietsbel en toffe ervaringen weer terug.

Voor onze volgende bestemming zijn we een half dagje onderweg. Whale Island ofwel Hòn Ông, zoals de Vietnamezen het kennen, is het eiland waar Jacques Cousteau zijn liefde voor duiken heeft ontdekt. We werden opgehaald door een chauffeur die ons bij de luchthaven dropte, we nemen een binnenlandse vlucht van een uur, opnieuw in de auto en tenslotte de boot...na 7 uur reizen kwamen we dan ook aan op de 'Malediven van Vietnam'. Geen scooters, geen getoeter, wél een heldere kleurrijke onderwaterwereld, wit strand, ruisen van de zee, palmbomen, een heldere sterrenhemel en maar één resort met erg basic comfort en géweldige maaltijden. Op 2 uur ben je het eiland al klimmend en dalend rond. Mooie uitzichten, vlinders, vogels en hagedissen die uit je hand eten maar helaas ook baaitjes vol rotzooi, de ecologische footprint heeft hier nog een lange weg te gaan. De prachtige zonsondergang, duiken en spelen met anemoonvisjes (Nemo) en ander prachtig onderwater leven, de ruisende palmbomen, het gebrom van de plaatselijke vissersbootjes...kortom alweer een plek om niet meer te vergeten.

Zuid-Vietnam: Ho Chi Minhstad (Saigon) en de Mekong Delta

Na 3 dagen rust en stilte duiken we de scooterende mensenmassa van Ho Chi Minstad in, vanuit het Lavendel Boutique hotel ben je te voet zowat overal dichtbij. Hier een dagje Viet Cong oorlogsverleden gedaan. In de voormiddag het immense tunnelcomplex van Cú Chi bezocht. In deze tunnels bewoog en leefde de guerrilla van de Viet Cong tijdens de oorlog recht onder de neus van het Amerikaanse leger. Kruipend in de bloedhete en benauwde, steeds smaller wordende tunnels (ondertussen voor de lange toeristen wat aangepast - in het begin 1,20 hoog en 60 cm breed) verbaas je je hoe ze zich hier voor langere tijd hebben kunnen verschuilen overdag om 's nachts te vechten. Ook de boobytraps geven een goed beeld weer van hoe de Vietnamezen hun vijand probeerden te verwonden. In de namiddag het War Remnants museum bezocht. Hier wordt de Vietnamoorlog vanuit een andere hoek belicht. Buiten zijn er helikopters, vliegtuigen, landvoertuigen tanks en kanonnen te zien. Binnen zijn er muren vol schokkende foto's van dode, gewonde soldaten, misvormde burgers en kinderen ten gevolge van Agent Orange, napalm, clusterbommen of landmijnen. De Amerikanen worden in Vietnam afgedaan als Nation met maar één doel, zoveel mogelijk slachtoffers maken. Van de slachtoffers die ze zelf gemaakt hebben of de gevolgen ervan is er geen beeldmateriaal te vinden.

Onze laatste dagen hebben we dan weer ingezet met een privé tour naar de Mekong Delta. Na een rit van ruim 2 uur kwamen we aan in Ben Tré waar onze gids ons meenam op een indrukwekkende tocht. We zagen hoe 3 dames voor 9 dollar per dag bakstenen maakten uit modder en klei van de rivier. Per boot over de Mekong richting een familie die uit kokosnoten, snoepjes, olie, souvenirs.... maken. Vervolgens per fiets over smalle weggetjes, door de prachtige Mekong Jungle, richting een goedlachse man met verzamelwoede voor antieke rotzooi én foto's van toeristen die naar zijn huis geleid worden. Tijd voor alweer een lunch, (vreetzakje wordt je hier) een typische vis uit de Mekong 'elephant ear fish'. Verwerkt in spring rolls was het heerlijk. Ze eten hier ook rat, slang en paddenbillen maar daar hebben we ons toch maar niet aan gewaagd. Na een korte vaart met een kleine peddelboot en een ritje met de Tuk Tuk terug in de minibus voor 2,5 uur richting Cãn Thó. Onderweg de (pas) 2e hevige regenbui van dit Vietnam avontuur gehad. Aangekomen in de mooiste hotelkamer van deze reis, Nam Bo Boutique hotel, al waren ze overal op hun manier groot en netjes, even opfrissen en ons tussen het straatgewoel begeven. Vanmorgen weer vroeg op om het doel van deze trip te gaan bewonderen... de floating markt in de Mekong. Tijdens onze laatste boottocht van deze vakantie varen we naar de drijvende markt waar de locals, ook per bootje, in alle vroegte groenten en fruit kopen. Onderweg zien we het echte leven van de mensen die langs en op deze rivier wonen... men gaat in bad, doet de was of afwas in de Mekong, maakt er vis en groenten in 'schoon'. Na een helse rit van 4 uur, (verkeersregels zijn er simpelweg niet) al toeterend, laverend tussen scooters, bus en vrachtverkeer, over schokkende wegen met allerlei kraampjes langs de kant, langs ondergelopen rijstvelden, kleine dorpjes met overal winkeltjes en eettentjes worden we door onze chauffeur weer afgezet in Saigon (Ho Chi Minh) voor onze laatste 2 dagen Vietnam...

Als laatste activiteit een Street food tour achterop de scooter door de districten van Ho Chi Min gedaan...wát een geweldige ervaring! Manoeuvreren tussen duizenden razende, toeterende scooters in de spits, de adrenaline giert door je lijf.

Vietnam, Het land van de vele culturen, kleurrijke folklore, massa's scooters, fantastische landschappen, rijstvelden, rotsformaties, hagelwitte stranden en diepblauw water. De prachtige zonsondergang en opkomst. Het land waar je, gelijk in welk deel, lekker en goedkoop kan eten. Het land van de vele buffels, varkens, eenden, kippen en honden. Het land waar bijna elke inwoner op straat, gezeten op hele kleine plastic stoeltjes, zijn eten van 's morgens tot 's avonds verorbert. Waar bijna elke familie een 'restaurantje' op de stoep uitbaat. Maar ook het land van de nooit eerder ingeademde luchtvervuiling, het vele afval overal, op straat, in rivieren, zelfs in de ongerepte baaitjes van Halong Bay. Waar de ratten, muizen en ander ongedierte in, op en door de wateren, straten, markten en huizen lopen. Het land waar men met de toeter in de hand geboren wordt. Waar de voetpaden bezet zijn door scooter 'parkings' en je daardoor zelf op straat moet lopen met de nodige oversteekrisico's...doch een toerist leert snel. Maar ook het land waar de inwoners overal even vriendelijk zijn , er geen duidelijk verschil tussen rijk en arm te onderscheiden valt, alhoewel het aanwezig is. Vietnam wat hebben we 3 weken lang mogen genieten. We hebben een fantastische reis gehad, met prachtige herinneringen en mooi beeldmateriaal.

Vietnam reizen - Nachttrein naar SapaVietnam reizen - Sapa - Nam CangVietnam reizen - Sapa - Nam CangVietnam reizen - Sapa - Nam CangVietnam reizen - Sapa - Nam CangVietnam reizen - Sapa - Nam CangVietnam reizen - Sapa - Nam CangVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - Vietnam reizen - Halong BayVietnam reizen - Halong BayVietnam reizen - Halong BayVietnam reizen - Halong BayVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - Hanoi - Long Bien brugVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HanoiVietnam reizen - HuéVietnam reizen - HuéVietnam reizen - HuéVietnam reizen - HuéVietnam reizen - HuéVietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Vietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Hoi AnVietnam reizen - Whale IslandVietnam reizen - Whale IslandVietnam reizen - Whale IslandVietnam reizen - Vietnam reizen - Cu Chi tunnelsVietnam reizen - Cu Chi tunnelsVietnam reizen - Cu Chi tunnelsVietnam reizen - Vietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - Mekong DeltaVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - SaigonVietnam reizen - Vietnam reizen - Vietnam reizen -