Indonesië reizen - Erg genoten door de vele contacten die je met de lokale bevolking krijgt

Jakarta - Bogor - Bandung - Pangandaran - Wonosobo - Dieng Plateau - Yoygyakarta - Prambanan - Borobudur - Solo - Sukuh - Malang - Bromo - Kalibaru - Sukamade - Ijen - Pemuteran - Ubud

Jan en Angela - 29-10-2014
Cijfer voor deze reis: 8 van 10

Het was een geweldige vakantie. De organisatie van de reis prima, alles verliep volgens het draaiboek en chauffeurs en gidsen waren erg vriendelijk en behulpzaam. In jullie informatie mag je wel vertellen, dat je op Java gemiddeld maar 40 km per uur kunt rijden. Hierdoor waren we lang onderweg en was het een erg druk programma.

De accommodaties waren gevarieerd, van goed tot minder goed. Het hotel in Solo had alle deuren en poorten om 22 uur met hangsloten dicht. Het personeel was toen moeilijk te vinden. Als er brand uit zou breken, zouden we als ratten in de val zitten! Dit vonden wij erg slecht en hebben dit de dag erna ook met de manager besproken.
Prima hotel was in Malang en bij de koffieplantage in Kaliklatak.

De leukste excursies vonden wij:
-De schildpadden excursie in Sukamade en de volgende dag de schildpadjes uitzetten op het strand.
-De koffieplantage in Kaliklatak.
-De scootertocht in Yogjakarta.

Fietstochten of wandelingen ’s middags om 15 uur vonden wij niet zo prettig; het is nog veel te warm. Het is fijner om deze ’s morgens zo vroeg mogelijk te plannen.
Sommige wandelingen vonden wij erg zwaar, zoals de wandelingen naar de krater van de Bromo vulkaan en van de Ijen vulkaan.

Wij zijn helemaal weg van Java. Met name het contact met de lokale mensen.
Veel armoede, maar de mensen zijn zo vriendelijk. Veel geleerd over hoe ze daar leven.
Het eten en drinken was geweldig. Erg lekker! Door de chauffeurs en gidsen hebben we veel kunnen proeven van de Indonesische keuken en ook  de vele onbekende fruitsoorten.